donderdag 31 januari 2013

Kaap van de 1000 hits!

Who would've thought?! 60 posts, ongeveer een half jaar stukjes schrijven. Het helpt natuurlijk als je de tijd hebt om er er wat effort in te steken... Merci aan de lezers, ik hoop dat het enigszins wat informatief/entertainend is voor jullie.

Over effort gesproken, in de jaren '80 staken er af en toe her en der wat nieuwe filmmagazines de kop op. Om enkele maandan later op de fles te gaan. De Nederlandstalige magazines van langere duur waren Oscars, Cinema en natuurlijk Film en Televisie. Een van die filmkrantjes die geen lang leven beschoren was is Film en Video Take One. Als ik me niet vergis was dit een bijproduct van Super club nv, een bedrijf welke op het eind van de jaren 80 een nekschot kreeg door een gigantisch opgezette fraudezaak. Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Superclub-KS-affaire

Hun hoofdkantoor was op de Boomsesteenweg in Aartselaar en inderdaad, als ik heel ver terugdenk was daar volgens mij een gigantisch Super club complex. Kan iemand dit confirmeren? Anyhoo, zo'n krantje is een bitch om heelhuids door verschillende verhuizen te sleuren, laat staan dat je het meermaals deftig zou openklappen en effectief lezen. Maar goed, voor een tweewekelijks blad daterend van '87 en '88 is dit een redelijk effort qua lay out en inhoud.

Maar wel moeilijk om in te scannen, dus bij deze een aantal relevante/interessante stukjes.





dinsdag 29 januari 2013

Flashback naar 1985 part 3




Wie deze blog leest, weet ongetwijfeld wie Willy Magiels is. De man die o.a. samen met Robbe de Hert het voor de Antwerpse filmfanaat onmisbare boek "De magie van de cinema" schreef. Dit boek is een must voor iedereen met interesse in de historie van de cinemabeleving in Antwerpen, van het prille begin tot en met de komst van de multiplexes, verrijkt met exclusief beeldmateriaal en interviews met belangrijke figuren in de Antwerpse filmwereld. Het zou me zeer verbazen dat lezers van deze specifieke blog dit hebbeding nog niet in huis zouden hebben (ik noem het een hebbeding aangezien dit omvangrijke boek al voor een spreekwoordelijk appel en een ei op de kop te tikken is) maar voor de geïnteresseerden is deze zonder twijfel te bestellen via de site van Filmhuis Klappei nl. Www.klappei.be

Nu, uit bevriende blog "Antwerpen Kinemastad" haalde ik volgende quote :"perschef Willy Magiels noemt de aankoop van de Kurosawa-film ‘Ran’ door Excelsior Films voor € 425.000* één van de oorzaken van de ondergang van het Rex concern." Met veel poeha werd deze prent van Japanse grootmeester Kurosawa gereleased, zelfs met een over the top tagline als "De filmgebeurtenis van de eeuw!". Iets wat klinkt alsof het letterlijk door baron Heylen gedicteerd is geweest :" Zet datter mor oep, dan koume de mengse vanzellef." Maar het volk bleef weg want een Japans heldenepos, hoe groots en theatraal ook in beeld gebracht, was niets meer voor het bioscoopvolk van die tijd. Op de beelden van de "prestigieuze" avant première valt het me niet alleen op dat deze vooral door ministers en hun eega's (al dan niet maîtresses) werd bijgewoond, maar ook hoe ongeloofelijk droog die mensen er toch uitzien... Merci Patsofilm, trouwens, voor weer onmisbaar beeldmateriaal. 



* Zou dit echt geen typo zijn? Een half miljoen frank, tot daartoe, maar een half miljoen euro?

Noch Parole de flic, noch desperately seeking Susan, noch zelfs Les rois du gag konden me interesseren. Ik heb een bloedhekel aan Alain Delon en Madonna en in mindere mate Michel Serrault. Wat me wel kon boeien was Crimes of passion, maar zelfs met mijn freaky lengte op mijn 12 jaar had ik de caissière nooit kunnen wijsmaken dat ik 18 was. Enkele jaren later zou ik me de VHS van Crimes aanschaffen en was de eerste kennismaking met de psychedelische trashy artfilms van Ken Russell een feit. Altered states, Gothic en Lair of the white worm zouden volgen en deze gesjeesde mindtrips maakten me meteen een fan van zijn unieke visie. Crimes of passion dus, waarin een nog redelijk appetijtelijk uitziende Kathleen Turner haar dagjob als designer afwisselt met een avondjob als kinky prostituee China Blue. Anthony Perkins is de gestoorde, aan lager wal geraakte priester die haar kost wat kost wil redden uit haar zondevolle leven. Volledige film opYT, maar uiteraard KNT gekwoteerd...



Lifeforce in Cine Sinjoor... Een knappe poster, een interessante cast (waaronder ook Patrick "Captain Picard" Stewart) maar stuntelige special effects en een krakkemikkig verhaaltje. Misschien moet ik de film na al die jaren nog eens een kans geven, want de laatste keer dat ik m zag was op huurvideo. "Huurvideo", nog zo'n term die je nooit meer zult horen. Soit, wat ik me van de film herinner zijn uiteraard de bumpers van Mathilda May, houterig bewegende ruimtezombies, te lange conversatiesl tussen legerinstanties en een chaotische, onoverzichtelijke finale. In stukken op YT te bekijken.




Toegegeven, Steve Martin is een uitstekend fysieke komiek, zeker in deze film, maar zoals ze zo mooi in het Antwerps zeggen :"kan gewoén zene kop ni zing". Lily Tomlin daarentegen heeft me altijd kunnen bekoren, hoe weinig films ik dan ook met haar gezien heb. "Short cuts", "The incredible shrinking woman", ... Ik herinner me wel heel levendig All of me, niet in Vendome gezien, maar eerder in Quellin als ik me niet vergis. All of me, een komedie van Carl Reiner, waarin Steve Martin als succesvolle advocaat per ongeluk de geest van een overleden cliënt in zich krijgt, met alle gevolgen vandien. Deze, samen met Plains, trains and automobiles, zijn de films waarin ik Martin nog enigszins kan luchten. Misschien ook nog in L.A. Story, maar dit zal eerder voor het geslaagde scenario zijn, ook van de hand van Martin. But do NOT mention Bowfinger of de gruwelijke Pink Panther remakes. Disgusting. 



Als laatste dan Looker, weeral van Michael Crichton, gezien op BBC, een geslaagde sci-fi thriller met een immer aangename Albert Finney. Blijkbaar is dit een productie uit 1981. Een rerun? Volledige film opYT!



Niet gezien : The bitch, een curiosum uit 1979, Joan Collins, Disco, lingerie, exploitation. Toch eens ergens proberen terug te vinden. Een sequel op The Stud, een film met meer van dit, de soundtrack was blijkbaar een millionseller. Ik herinner me vooral de artwork van op de vinyl...



vrijdag 25 januari 2013

Flashback naar 1985 part 2


Runaway van Michael Crichton zal een van de allereerste films zijn die ik op mijn eentje ben gaan bekijken in de bioscoop. Als fan van alles science fiction en hoogtechnologische toestanden kan Ik me levendig herinneren dat ik de pov shot van een hittezoekende kogel enorm imponerend vond op dat gigantische scherm van Metro II. Het verwondert me wel dat deze bijwijlen sadistische sci fi film Kinderen toegelaten was gekwoteerd. Het verhaal in een notendop: Tom Selleck speelt een flik die zich specialiseert in robotica. In de nabije toekomst geschetst in Runaway hebben huishoudrobots meer en meer AI en kunnen ze met gemak als volwaardige huishoudhulp worden ingezet. Wanneer sommige van deze robots moorddadig worden is het aan Selleck om de redenen hiervan te onderzoeken. Met Gene Simmons van Kiss als evil mastermind is je film volgens mij al voor de helft geslaagd (zie ook Wanted: dead or alive met Rutger Hauer). Niet veel acteurs kunnen je vanaf de eerste keer je ze ziet zo'n angst inboezemen. Simmons heeft gewoon een psychopatenkop en het zou me niet verwonderen als hij in real Life mensen in hun broek laat doen met één enkele welgestuurde blik. On purpose. Runaway mag er dan wel gedateerd uitzien (de gebruikte filmstock heeft hier veel mee te maken) maar het blijft voor mij een lost 80's classic. O ja, nog iets uit deze film wat gedateerd is, Kirstie Alley's wasteline...



Breathless, de Amerikaanse remake van de nouvelle vague-klassieker "A bout de souffle", heb ik een tijdje terug op BBC kunnen bekijken en ik moet toegeven, hoewel het verhaaltje redelijk dun is en de film vooral rust op de charmes van Kaprisky en Gere, vond ik de film fris en entertainend genoeg om volledig uit te zitten. Ook al heeft deze film geen bal te maken met het origineel buiten het gegeven dat een bad boy verliefd wordt op een beïnvloedbare deerne en je het feelbad-einde van mijlenver ziet afkomen.



Over "The last dragon" schreef Michel Follet in zijn boek "Kijkhalzend" een uiterst grappig stuk welke ik hier integraal wou neerpennen. Vind ik dat boek toch niet meer terug zeker! Gesigneerd en met een fijne tekening van Jan Bosschaert en al. Straks nog eens checken, het zou hier echt ergens moeten liggen... "The last dragon" vond ik, indertijd althans, een geslaagde en zeer opwindende actiefilm. Wat ik me van herinner: een over the top kitscherige bad guy, gevechtscenes waar de vonken van afvlogen (letterlijk en figuurlijk) en niet in het minste de love interest in de vorm van stoeipoes Vanity. Yum. Volledige film op YT. Sho 'nuff!



The happy hooker heb ik, zoals u al kunt denken, nooit gezien. Ik herinner me alleen dat het boek een enorme bestseller moest zijn geweest omdat je geen boeken- of krantenwinkel kon binnenstappen zonder het risico die vadsige kop van Xaviera Hollander tegen te komen. Wat mij vooral verbaasde bij het doornemen van deze AUB was dat de anders vrij respectabele actrice Lynn Redgrave de hoofdrol had in dit onding. De recensies zijn ook unaniem : de verfilming van The Happy hooker is een sof van jewelste en moet een van de minst erotische dingen zijn die ooit op het witte doek zijn verschenen. 



De lezers van dit blogding (en het zijn er toch al een paar heb ik de indruk) weten al dat ik in mijn tienerjaren nogal een horror- en pulpfanaat was. Ik heb dan ook de Friday the 13th-reeks met veel plezier verslonden, doch alleen op VHS. The final chapter (IV) was nog een van de betere afleveringen, A new beginning (V) en Jason Lives (VI) waren ook nog redelijk inventief, maar vanaf  deel zeven was de rek er uit. Na drie mislukte reboots hoop ik echt dat ze Jason Voorhees eindelijk met rust laten. O ja, en dit is de aflevering waarin Crispin "Back to the future" Glover aan zijn gory einde komt. Never ask where the corkscrew is...



Twee keer Eddie Murphy in de cinema, raar genoeg in Vendome en Astrid. De rerun van 48 hours in Vendome kan ik nog ergens plaatsen, maar Beverly hills cop laten uitbloeien in Astrid is gewoon onvantwoord. Ben toch te laat geboren volgens mij, wat een fijne job moet het zijn geweest om zulke beslissingen te kunnen maken. Ik zou BHC misschien nog laten lopen in Capitole of, in tegenstrijd met de normale gang van zaken, in Cine Rex Club. Waarom itt de normale gang van zaken? Omdat daar meestal meer de films met een arty inslag werden gedraaid. Who am I kidding, tegen midden jaren 80 werd er zelfs brol als Maxie gedraaid. My god, was me dat een verschrikkelijk onding. Niet om de fans tegen de borst te stuiten, maar Glenn Close met Mandy Patinkin koppelen? Dutje gegarandeerd. 


Ugh...

Maar goed, dus, Beverly Hills cop is en blijft nog steeds een van de grootste box office hits van de jaren 80. Een film om te zien en te herzien. En te herzien. Ik ben intussen kwijt hoeveel keer ik 'm gezien heb en kan desgevolg de film ad verbatim navertellen. Ter grote frustratie voor diegenen die hem ooit in mij n gezelschap heeft moeten doorzitten. "This whole thing stinks to high heaven." "Gettafuckouttahere! Noo I'm serious, I just sold it last week!" "You're not gonna fall for the banana in the tailpipe?" 


dinsdag 22 januari 2013

Filmfestival Antwerpen 1986

En wat vinden we ook nog terug? Een programmaatje van het FFA van het jaar daarvoor! Ik geloof dat ik toen maar een enkele film was gaan bekijken en dat was de hierin besproken Creator met Peter 'O Toole. Ik verwachtte en laugh out loud komedie, maar wat ik kreeg was een redelijk tranerige dramedy. Bonus voor mijn 12-jarige oogjes waren wel de bazongas van Virginia Madsen.

Enkele opmerkingen : lees zeker de rubriek "Couleur Locale", fijn om te lezen dat er indertijd met zoveel humor in een filmfestivalblaadje mocht geschreven worden. En vergelijk met de stijve, politiek correcte boekjes van nu.

Ook viel het meteen op met hoevelen de lokale bedrijven wel waren om het FFA te sponsoren. Ook niks meer van dat heden ten dage. Sponsoring? Wasda?