Posts tonen met het label onvindbare films. Alle posts tonen
Posts tonen met het label onvindbare films. Alle posts tonen

zaterdag 22 september 2012

De week van 11 september 1987





Heel bizar dat mn scanner dit in twee verschillende tinten rood inscant terwijl de voorkant en achterkant van de A.U.B. exact dezelfde kleur hebben. Soit. Je zult het misschien niet merken op de scan, maar vanaf deze uitgave hadden de makers van de flyer (want dat is het eigenlijk toch) beslist om van het gebruikelijke drieluik een vierluik te maken. Misschien met oog op de reklame die er stelselmatig meer en meer in ging kruipen.

In Cine Rex werd "Good morning, Babilonia/Babylon" getoond. Heel bizar dat dit in deze zaal moest gebeuren want deze film was absoluut geen publiekstrekker, ondanks dat het een film was over de glorificatie van het medium cinema. Geregisseerd door de broers Taviani en met als bekendste acteurs Vincent Spano en Greta Scacchi, ging deze over twee broers die in de jaren 20 van de vorige eeuw naar Amerika emigreren om werk te vinden in de boomende filmindustrie. Niet gezien, deze film, buiten enkele fragmenten op YT, maar de scope van deze film paste volgens mij beter in een zaal als Cine Rubens.



Wel gezien : "The American way" (in de US "Riders on the storm"), een totaal van de pot gerukte film over een groep Vietnamveteranen die vanuit een kramakkelijk vliegtuig via TV-piraterij de mensen op het vaste land een geweten willen schoppen. Dennis Hopper was volop aan het afkicken van zijn talrijke verslavingen en deze film kan min of meer beschouwd worden als het ultieme excorsisme van zijn Easy Rider persona. Hoewel hij nadien wel in Flashback een soortgelijke hippie-rebel zou spelen en in zijn verdere carrière volop zou blijven refereren naar het gedachtengoed van de sixties. Kort na "The American way" zou Hopper terug volop een bankable acteur worden na het succes van "Blue Velvet". Zoals gezegd, een bizarre film die 3 prijzen zou wegkapen op het Filmfestival van Avoriaz terwijl er nochthans geen enkele vorm van fantastiek of horror in terug te vinden is. De film is integraal, maar niet in topkwaliteit terug te vinden op YT.


En een heel ge(s)laagde review kun je hier vinden :


De Grand guignol-komedie was ín, in de jaren 80. Films als o.a. Re-animator en Return of the living dead bewezen dat als je OTT horror mixt met slapstick je een gegarandeerde hit aan je handen hebt. Niets nieuws voor regisseur Sam Raimi, die met zijn eerste Evil dead al de grens in het gore-genre wist te verleggen. Met zijn sequel moest hij gedacht hebben "let's crank it up a notch" en de notch werd vervolgens op 11 gezet. Met een immense grijns op m'n gezicht kocht ik mijn ticket voor Metro II. Wist die kassierster veel dat ik bijna 3 jaar te jong was om binnen te mogen. Met dezelfde grijns stapte ik twee uur nadien terug buiten... Evil dead II was een rollercoaster-ride, niet alleen omwille van het beweeglijke camerawerk, maar ook om de hilarische acteerprestatie van Raimi-regular Bruce Campbell. Kettingzagen worden in het rond geslingerd, oogballen vliegen in het rond, ... De ultieme kick voor een teenage gorehound. De volledige film is, in redelijke HD, te vinden op YT : http://youtu.be/yl1nRZHREXw

De trailer hier :




woensdag 5 september 2012

3e week van juni 1987



Het was het einde van het schooljaar en ik herinner me dat onze leerkracht/klastitularis ons voorstelde met z'n allen een film te gaan bekijken in "het Stad". Ik werd, als jonge filmfanaat, aangesteld de filmkeuze te maken. Egoïst dat ik ben, duwde ik hen de richting in van de enige film die ik die week nog niet gezien had. Iets waar ik tot het eind van mijn dagen spijt van zal hebben.

Little shop of horrors is een musical. Zegt genoeg denk ik. Zeker geen voer voor een groep 12-13 jarige jongens. Ellen Greene horen praten (laat staan "zingen") heeft ongeveer hetzelfde effect als nagels op een schoolbord. Iets waar we nét vanaf wilden zijn eigenlijk. De rest van de cast, Rick Moranis, Steve Martin en Bill Murray zijn natuurlijk altijd okee, maar eigenlijk hoopte ik dat het horror-element het van de camp zou winnen en zodoende er nog appeal zou zijn voor jonge adolescenten. Niet dus. En het was mijn schuld... Ik had ze beter naar Amazing stories genomen. Maar die had ik de week ervoor al gezien.


Zegt genoeg denk ik. Jak.

Amazing stories was inderdaad iets helemaal anders, een typische Spielberg productie waarin spanning, suspense en heldhaftigheid hoogtij vierden. Net zoals de eerste drie Indiana Jones-films eigenlijk. Neen, ik rep geen woord over de Crystal Skull-abominatie. Voor mijn part is alles wat Shia Lebeuf aanraakt (ik heb zelfs moeite zijn naam over mijn keyboard te krijgen) eersteklas drek vanaf de pre-productie. Maar goed, Amazing stories was eigenlijk één lange pilot voor een Twilight zone-achtige televisiereeks, met minder griezel maar met meer actie. Ik onthield hiervan het meeste de sekwens met Christopher Lloyd als gruwelijk tirannieke leerkracht. Spijtig genoeg is nergens op YT een volledige aflevering te vinden van de reeks.

N.B. : De rees zou het uiteindelijk maar twee seizoenen rekken wegens tegenvallende kijkcijfers.


Enkele films die ik nog steeds zou willen zien van deze week :

"Over the top" lijkt me een typisch "good guy wins against all odds" geval. Typecasting anyone?


"The Chain" waarvan enkel een paar reviews van te vinden zijn. Maakt het er alleen interessanter op.
http://www.film4.com/reviews/1984/the-chain

"Personal services", een film die in première was gegaan tijdens het 2e festival van de Britse film een aantal weken voorheen. Met de immer geniale Julie Walters. Ook al een moeilijk te vinden item.