woensdag 5 september 2012

3e week van juni 1987



Het was het einde van het schooljaar en ik herinner me dat onze leerkracht/klastitularis ons voorstelde met z'n allen een film te gaan bekijken in "het Stad". Ik werd, als jonge filmfanaat, aangesteld de filmkeuze te maken. Egoïst dat ik ben, duwde ik hen de richting in van de enige film die ik die week nog niet gezien had. Iets waar ik tot het eind van mijn dagen spijt van zal hebben.

Little shop of horrors is een musical. Zegt genoeg denk ik. Zeker geen voer voor een groep 12-13 jarige jongens. Ellen Greene horen praten (laat staan "zingen") heeft ongeveer hetzelfde effect als nagels op een schoolbord. Iets waar we nét vanaf wilden zijn eigenlijk. De rest van de cast, Rick Moranis, Steve Martin en Bill Murray zijn natuurlijk altijd okee, maar eigenlijk hoopte ik dat het horror-element het van de camp zou winnen en zodoende er nog appeal zou zijn voor jonge adolescenten. Niet dus. En het was mijn schuld... Ik had ze beter naar Amazing stories genomen. Maar die had ik de week ervoor al gezien.


Zegt genoeg denk ik. Jak.

Amazing stories was inderdaad iets helemaal anders, een typische Spielberg productie waarin spanning, suspense en heldhaftigheid hoogtij vierden. Net zoals de eerste drie Indiana Jones-films eigenlijk. Neen, ik rep geen woord over de Crystal Skull-abominatie. Voor mijn part is alles wat Shia Lebeuf aanraakt (ik heb zelfs moeite zijn naam over mijn keyboard te krijgen) eersteklas drek vanaf de pre-productie. Maar goed, Amazing stories was eigenlijk één lange pilot voor een Twilight zone-achtige televisiereeks, met minder griezel maar met meer actie. Ik onthield hiervan het meeste de sekwens met Christopher Lloyd als gruwelijk tirannieke leerkracht. Spijtig genoeg is nergens op YT een volledige aflevering te vinden van de reeks.

N.B. : De rees zou het uiteindelijk maar twee seizoenen rekken wegens tegenvallende kijkcijfers.


Enkele films die ik nog steeds zou willen zien van deze week :

"Over the top" lijkt me een typisch "good guy wins against all odds" geval. Typecasting anyone?


"The Chain" waarvan enkel een paar reviews van te vinden zijn. Maakt het er alleen interessanter op.
http://www.film4.com/reviews/1984/the-chain

"Personal services", een film die in première was gegaan tijdens het 2e festival van de Britse film een aantal weken voorheen. Met de immer geniale Julie Walters. Ook al een moeilijk te vinden item.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten