Posts tonen met het label reviews. Alle posts tonen
Posts tonen met het label reviews. Alle posts tonen

maandag 24 september 2012

Oktober 1987



Ik heb altijd een zwak gehad voor Bond theme songs, The living daylights van A-ha niet uitgezonderd. License to kill, A view to a kill, zelfs For your eyes only worden niet onterecht nog steeds op de radio gedraaid.

In 1987 nam Timothy Dalton voor de eerste keer de rol van ultieme superspion over van de oudgedienden Sean Connery en Roger Moore. Dalton deed het zeker niet slecht aangezien hij de inherente Englishness en charme heeft om een overtuigende 007 neer te zetten, maar het verhaaltje van TLD was allesbehalve memorabel. License to kill van twee jaar later had een consistentere verhaallijn én betere bad guys in de vorm van Robert Davi en een héél jonge Benicio del Toro. En ook al ben ik fan van Jeroen Krabbé als acteur, in TLD neem je hem nooit serieus als evil mastermind. Mijns insziens kan Krabbé alleen overtuigend "nen Hollander" spelen (zie Paul Verhoeven's De vierde man als je 'm te pakken krijgt). In Ciné Rex dus, The living daylights, Bond 15. 


Who's that girl werd in de grote zaal van Ciné Quellin gedraaid en het bracht me een heel duidelijke les bij: ga nooit naar een film kijken "omdat er niks anders draait wat je nog niet gezien hebt". Wàt Madonna Louise Ciccone wou uitbeelden in deze ramp is me nog steeds onduidelijk, but I'll give it a shot. Het personage is een mix tussen een wannabe Marilyn Monroe en een mongoloïde Betty Boop, met een stem als nagels op een schoolbord en de uitstraling van een door de hond volgescheten huisslof. Wat Griffin Dunne, een anders zeer getalenteerd acteur, in dit onding kwam doen is me een raadsel. Wil je iemand een bekentenis ontfutselen stel ik voor deze drol "A clockwork orange"-gewijs te draaien."After that he'll tell you if he wears ladies underwear". Gruwelijk. Én integraal te bekijken op YT. Enjoy.



Beide zalen van Ciné Metro druk bezocht. In zaal 1 werd The witches of Eastwick gedraaid met Jack Nicholson en drie seksie heksen in de vorm van Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon en in mindere mate seksie in mijn opinie, Cher. Nicholson speelt een personage dat op z'n lijf geschreven staat, maar dat doet hij vrijwel altijd. Favoriete quote: "I'm just your average horny little devil". Een heerlijke film met een totaal OTT einde. En door nu de trailer te herbekijken besef ik me dat de gedeclameerde "Hokus Pokus" op de 1.20 mark in 1992 gebruikt is geweest in een vrij bekend Housenummer. Vraag me af of ze daar Sabam hebben voor moeten betalen...

De track in question :

In Ciné Metro II nog een dikke blockbuster nl. Predator met Ahnold Schvarzenegger. Metro II was met zijn "in your face" zaalindeling, net als voor Evil dead II, hier de perfecte zaal voor. Een overdaad aan firepower, explosies, afgerukte ledematen en de immer coole Arnie. 100% actiepulp. Een vrij oninteressante making of via YT gevonden.

En als ik me niet vergis ben ik in Ambassades club 2 gaan kijken naar Take it easy (in Frankrijk gereleased onder de naam "On se calme et on boit frais à Saint-Tropez") van Max Pecas. Ik had reeds gehoord van de films van Pecas en mijn puberende zelf had op een bepaald ogenblik nood aan een softseks-fix. Had moeten beseffen dat als er een film niet expliciet 18+ gekwoteerd was, er ook daadwerkelijk niks te zien zou zijn. Het bleek om een flutkomedietje te gaan dat zich afspeelde aan de Côte d'azur met hoogstens een aantal deernes in monokini. De volledige 72 minuten ongein zijn toch niet te vinden op YT zeker?...


dinsdag 14 augustus 2012

Voorlaatste week van 1986



Some good, some very bad.

Een van de slechtste films van 1986 (naast Miracles van enkele weken geleden) moet ongetwijfeld Haunted Honeymoon zijn van en met Gene Wilder. Persoonlijk kan ik Gene Wilder enkel in kleine dosissen verdragen of hij moest gepaard zijn met de immer genietbare Richard Pryor (zie de veel amusantere See no evil, hear no evil). Ook heb ik niks tegen OTT humor, maar HH is zo pijnlijk ongrappig dat ik meermaals geneigd was het af te bollen.


Cine Brabo bewijst andermaal een van mijn favoriete filmzalen te zijn door het lichtjes fantastische Labyrinth te programmeren. Een van mijn allereerste crushes was dan ook meteen een feit, Jennifer Connelly in blue Jeans. Still does it to me, even at my age. Maar goed, de film! Labyrinth is een van Jim "The Muppets" Henson's strafste films, indien mogelijk nóg beter dan The Dark Crystal en dit is volgens mij te wijten aan het feit dat je hier twee (drie als je de baby meetelt) menselijke personages hebt die je meesleuren in Henson's wonderbaarlijke fantasiewereld. David Bowie is een staaltje van perfecte casting geweest als de koning der Goblins, hoewel zijn outfits bij momenten wel de aandacht afleiden, zeker bij het vrouwelijke publiek if you catch my drift. One word : codpiece.

Er valt nog ontieglijk veel te vertellen over dit kleine meesterwerkje dus is het weeral een dikke meevaller dat de "Making of"-docu integraal op YT staat.


Bowie werkte met Trevor Jones aan de superbe Soundtrack, een vinyl die ik grijs heb gedraaid in 1986.