zaterdag 11 augustus 2012

Begin december 1986



Twee films welke ik zéker eens ergens op de kop zou moeten tikken: Black Mic Mac en Round Midnight. Ik kan meniet inbeelden dat een film als Black Mic Mac in dit politiek "klimaat" een grote release zou krijgen. 

De synopsis (van op Cinema.nl) : Op het hoofdbureau werkt Michel Le Gorgues als functionaris op de afdeling beveiliging en preventie op het gebied van gezondheid. Hij heeft besloten het tehuis waar Afrikaanse werknemers verblijven te laten slopen op basis van onbewoonbaarheid. Hij is van plan deze mensen gewoonweg op straat te zetten. De raadsman van het tehuis besluit zijn toevlucht te nemen tot het ultieme wapen tegen gevaar… hij besluit een bezwering uit te spreken over Le Gorgues, zodat hij terug zal komen op zijn beslissing. 

In deze tijd zou het verhaaltje als politiek incorrect bestempeld worden (zeker als je de trailer erbij haalt), maar gelukkig weet ik uitondervinding dat als er één type buitenlander een gezond gevoel voor zelfspot heeft, het de neger/zwarte/donkere Afrikaan is. 


Isaach de Bankolé in een van zijn eerste rollen neem ik aan. De man heeft er inmiddels een zeer bewonderenswaardige carrière opzitten. Een van de grote acteurs in zijn "type".

Ook Round Midnight is een film waarover ik indertijd veel over opving, maar aangezien Jazz me helemaal niets zei op die leeftijd, heb ik deze links gelaten.


In plaats van de absoluut afschuwelijke Miracles (Jim Kouf) had ik beter Mic Mac gekozen, maar de sterrencast van Tom Conti, Terri Garr, Paul Rodriguez en Christopher "Doc" Lloyd spraken me in zulke mate aan dat de film mijns insziens absoluut niet slecht kon zijn. I was wrong. Ik kan me geen enkele film bedenken waarbij ik zo dikwijls op mijn Swatch moest kijken. Flauw, flauwer dan een rijstkoek.

 
Slechte softsex is zo mogelijk nóg irritanter dan slechte comedy. In Vendôme werd "Le diable au corps" gedraaid, een film die de carrière van starlet Marushka Detmers startte alsook meteen verwoestte. Nog voor The brown bunny was dit een film waarin ongesimuleerde orale sex de main selling point was. Ook meteen een van de weinige films die verboden onder de 18 jaar was gekwoteerd. Dus niet in 1986 gezien welteverstaan. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten