vrijdag 21 december 2012

Special edition - augustus 1988




Fantastisch beeldmateriaal, toch? Als ik me niet vergis was het toen 180fr voor een kaartje en 5fr per film, omgerekend dus een slordige 5€ om een hele dag film te zien. Nu betaal je minstens 9€ om in een steriele, onpersoonlijke omgeving film te bekijken. En de rest! Geef mij dan maar de harde, koude, houten stoeltjes van Cine Ambassades voor 120 of 150fr, waarvan je na 5 minuten al restless leg syndroom krijgt.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik veel meer genoten had van de edities '86 en '87 van de Dag van de film en dit is vooral te wijten aan de filmkeuze. Volgens mij had ik de enige twee komedies uitgekozen die totaal ongrappig waren nl. Amazon women at the moon (John Landis' poging om het succes van Kentucky Fried movie over te doen) en The couch trip (Dan Ayckroyd + Walther Matthau + Charles Grodin = painfully unfunny). Ik heb trouwens nooit ingezien waarom Dan Ayckroyd als grappig zou worden bestempeld. The dude's just TOO American. Zie ook Doctor Detroit.

Om terug te komen op Amazon women, op zich vind ik John Landis een extreem entertainende kerel. Een aantal maanden geleden was er op ARTE een docu waarin Landis met Terry Gilliam een avond rondtrekt door Londen. I can listen to this dude talk for hours... Hieronder deel een.



Landis' films zijn afwisselend zeer geslaagd en zeer, zeer slecht in mijn opinie. Succesvolle classics als Coming to America, Spies like us en American werewolf in London worden afgewisseld met gruwelijkheden zoals eerder genoemde KFM, Amazon women, Beverly hills cop 3 en Blues brothers 2000. Om een ideetje te hebben van hoe ongrappig AW is, hier de trailer. And this is only the tip of the iceberg.


Is in Los Angeles de oorlog tussen Bloods en Crips nog steeds gaande, eigenlijk? In 1988 waren deze veelbesproken gang-wars het onderwerp van Colors, een film van Dennis Hopper met o.a. Robert Duvall, Sean Penn, Don Cheadle en Damon Wayans. Hierin wordt rookie cop Penn onder de hoede genomen door oude rot in het vak Duvall. Duvall is maar enkele dagen verwijderd van zijn pensioen, met alle voorspelbare gevolgen vandien. Hopper weet hoe hij L.A. in beeld moet brengen en haalt zeer overtuigende prestaties uit zijn hoofdacteurs. Ook een zeer knappe soundtrack met hip-hop tracks van o.a. Ice-T en Salt 'n Pepa. Volledige film op YT te vinden.


Voor meer info over de Bloods : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloods
Over de Crips : http://nl.wikipedia.org/wiki/Crips
Meer noemenswaardige films over de bende-oorlogen in L.A. : Boyz n the hood, Blood in blood out, Menace II society, South central, ...

Nooit geweten dat Honneponnetje met Nada Van Nie een Cannon-product was. Verklaart veel want dit is een naïef soft-seks gedoe waar de exploitation van afdruipt. Niet gezien, maar aangezien ik een zwak heb voor slechte Hollandse films (cf. Donna Donna) wil ik deze best wel eens opdiepen! Op YT is er alleen een trailer in slechte kwaliteit te vinden. Maar ik denk dat dit wel een duidelijk beeld schept van de film.


Poltergeist 3 vind ik nog steeds een ondergewaardeerde sequel. Een goeie cast, knappe visuele vondsten en oerdegelijke regie. Roger Corman zei ooit dat een goeie horrorfilm een rollercoaster-ride moet zijn en Poltergeist 3 is dit zonder meer. Voor logica moet je hier niet zijn, maar dit is niet de bedoeling natuurlijk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten